Asfalt konusunda çalışan yol otoritelerini, akademisyenleri, üreticileri ve uygulayıcıları bir araya getirerek, asfalt kaplamalı yol üst yapılarının tasarımı, yapımı, bakımı konularında teorik ve pratik çalışmalarla ilgili yeni buluşları, teknolojik gelişmeleri, karşılaşılan sorunları ve çözüm önerilerini, tartışarak bilime ve uygulamaya ulusal ve uluslararası düzeyde katkıda bulunmak amacı ile düzenlenen “8. Ulusal Asfalt Sempozyumu ve Sergisi” Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı himayelerinde Karayolları Genel Müdürlüğü’nün önderliğinde, Yollar Türk Milli Komitesi ve Türkiye Asfalt Müteahhitleri Derneği’nin işbirliği ile 8-9 Aralık 2021 tarihleri arasında büyük bir katılımla gerçekleştirildi.
Sempozyum açılış törenine Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil KARAİSMAİLOĞLU, Karayolları Genel Müdürü - Yollar Türk Milli Komitesi Yönetim Kurulu Başkanı Abdulkadir URALOĞLU başta olmak üzere, akademisyenler, sektörde yer alan kurum ve kuruluşların, özel sektörün ve sivil toplum kuruluşlarının üst düzey temsilcileri ve sektörde görev alan yaklaşık 1000 kişilik bir topluluk katıldı.
Sempozyumun açılışında konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil KARAİSMAİLOĞLU, toplam 101 kilometre uzunluğundaki 1915 Çanakkale Köprüsü’nün de içerisinde bulunduğu kısa adı Malkara-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu’nun Marmaray, Avrasya Tüneli, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve İstanbul-İzmir Otoyolu’nun hem bölgesel hem de uluslararası ekonominin yanında kültürel hareketliliği de canlandıran özellikleri ile kuşak yol projesi olup yeniden canlanan İpek Yolu olduğunu vurgulayarak, yaklaşık 5 bin 100 personel ve 740 iş makinesiyle gece gündüz çalışılarak projenin 18 Mart 2022’den önce hizmete girmesi için yapım çalışmalarının sürdürüldüğünü belirtti.
Yüksek performanslı, uzun ömürlü ve güvenli yolların yapılması hedeflerine paralel olarak, yol üstyapılarının teşkilinde, farklı iklim, arazi ve çevreye duyarlı, yapım ve bakım maliyeti düşük asfalt imalatlarının gerçekleştirilmesinin büyük önem taşıdığına dikkati çekerek, bu ihtiyaçları karşılayabilecek yeni alternatif malzeme ve ürün geliştirmek için yapılan araştırmaların, asfalt konusunda da kesintisiz sürdürüldüğünü, son yıllarda kaplamanın performansını ve ömrünü artırmak amacıyla karayollarında yaygın şekilde kullanılmaya başlayan taş mastik asfalt uygulamasının bunlardan birisi olduğunu ifade etti.
Teknolojik, bilimsel ve ekonomik gelişmelere bağlı olarak, Türkiye'nin güvenli, konforlu ve uzun ömürlü yollarının yapılması yönünde talep ve ihtiyaçların gün geçtikçe arttığını belirten KARAİSMAİLOĞLU, kalite temeline dayanan hem mühendislik hem de ekonomik analizlere odaklanarak, ülkemiz koşullarına özgün Üstyapı Yönetim Sistemi'nin geliştirilmesi çalışmalarına devam edildiğini, asfaltın yeniden kullanımı ve geri dönüşümü konusuna da hız verildiğini belirtti.
Yapılan tüm bu uygulamalarla karayolu üstyapılarının performansını ve ömrünü artırırken iklim değişikliği etkisinin sınırlandırılması, trafik güvenliğinin iyileştirilmesi, çevre kirliliği ve gürültüyü azaltmaya yönelik önemli kazanımlar elde ettiklerini aktaran KARAİSMAİLOĞLU, asfalt endüstrisine ilişkin sadece ulusal değil, küresel düzeydeki gelişmeleri ve yenilikleri endüstri taraflarıyla paylaşarak sektörü güçlü ve doğru bir yol haritasıyla daha ileriye taşımayı amaçladıklarını vurguladı.
Karayolları Genel Müdürü ve Yollar Türk Milli Komitesi Yönetim Kurulu Başkanı Abdulkadir URALOĞLU ise konuşmasında, yol yapımı konusunda her zaman çağın ihtiyaçlarına, iletişim imkanlarına ve teknolojinin gelişimine paralel olarak yeni görüş ve yöntemlere açık bir politika sergileyen Karayolları Genel Müdürlüğü’nün, dünyadaki yeni teknoloji ve teknik gelişmeleri yakından takip ettiğini, TÜBİTAK destekli projelerle yol üstyapılarının tasarım metotlarının geliştirildiğini, ileri teknoloji gerektiren sessiz, güvenli ve uzun ömürlü aşınma tabakası uygulamasına başlandığını, bitümlü bağlayıcıların iklim ve trafiğe bağlı olarak kullanımının sağlandığını belirtti.
Bugün için toplam 68.537 km’lik karayolu ağının 28.860 km’sinin bitümlü sıcak karışım kaplamalı olarak hizmet verdiğin, bu oranın her yıl arttığını, 2023 yılına kadar karayolu ağının 31.478 km’sinin bitümlü sıcak karışım kaplamalı olması hedeflenmekte olduğunu, orta vadede dijital çağda yeni nesil sürdürülebilir ulaşımın yollarımıza entegre edilmesi, bölünmüş yol uzunluğunun 30 bin km’nin üzerine çıkarılması, otonom araçlara ilişkin yasal altyapının oluşturulması gibi adımları atarak Türkiye'nin stratejik önemini daha da artırılacağını vurgulamıştır.
Karayolu politikalarının uygulanmasında, bilimsel gelişmeler ve akademik çalışmalar önemli yer tuttuğunu, bu kapsamda Asfalt Sempozyumlarında bilimsel bir araştırmanın gerçekleşebilmesi için uyulması gereken şartlar göz önünde tutularak, araştırmacılar tarafından derlenen bildirilerin sektörün hizmetine sunulmasının amaçlandığını belirtmiştir.
Üniversitelerin değerli öğretim görevlileri başta olmak üzere Karayolları Genel Müdürlüğü, özel sektör kuruluşları ve ASMÜD’ün katılımı ile “Sempozyum Düzenleme Kurulu”, “Yürütme Kurulu” ve “Bilim Kurulu” olmak üzere 3 adet Kurul oluşturulduğunu belirten URALOĞLU, 30 kişiden oluşan Bilim Kuruluna 27 adet eser başvurusu yapıldığını, Bilim Kurulu’nun önerileri çerçevesinde Sempozyum Programının ana hatları belirlenerek 15 adet eser sözlü sunum yapılmak üzere seçildiğin, konularında uzman 5 kişinin de Davetli Konuşmacı olarak çağırıldığını ifade etti.
Açılış Töreni sonrasında, sektörün önemli temsilcilerinden 3 ana sponsor ve 11 firmanın katıldığı Serginin açılışını yapan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil KARAİSMAİLOĞLU ve beraberindeki davetliler daha sonra stantları gezerek firma yetkililerinden bilgi aldılar.
İki gün süren ve 5 oturumda 15 bildirinin sunulduğu “Dijital Dönüşüm ve Mobilite için Asfalt 4.0” ana temalı Sempozyuma davetli konuşmacı olarak katılan Makine İmalatçıları Birliği Başkanı S. Emre GENCER ile birlikte yurtdışından katılan Avrupa Asfalt Üstyapı Birliği Teknik Müdürü Breixo GOMEZ, DENSO Merkez Laboratuvar Müdürü Dr. Reha ÇETİNKAYA, Bağımsız Teknik Danışman Samir SOLİMAN ve University of Illinois at Urbana-Champaign’de Öğretim Üyesi olarak görev yapan Prof. Dr. Erol TUTUMLUER de birer konuşma yaparak değerli tecrübe ve birikimlerini katılımcılarla paylaştılar.