Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı himayelerinde, Karayolları Genel Müdürlüğü’nün teknik desteği ile Yollar Türk Milli Komitesi tarafından ikincisi gerçekleştirilen “Ulusal Tünelcilik ve Yer Altı Yapıları Kongresi ve Sergisi”nde; davetli konuşmacılar ve bildiri sahipleri tarafından, tünel projelendirme ve yapım teknikleri konusundaki son gelişmeler, yenilikler ve uygulamalar hakkında bilgi verilmesine ve katılımcılar arasında bilgi paylaşımına imkan sağlandı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Adil KARAİSMAİLOĞLU ile Karayolları Genel Müdürü ve YTMK Yönetim Kurulu Başkanı Abdulkadir URALOĞLU’nun birer konuşma yaptığı Açılış Törenine, eski Bakanlardan ve YTMK Yönetim Kurulu Başkan Yardımcılarından H. Hüsnü DOĞAN, Cumhurbaşkanlığı Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreteri Seyfullah HACIMÜFTÜOĞLU, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’ndan Bakan Yardımcıları Adil KARAİSMAİLOĞLU ve Enver İSKURT, Bakan Danışmanları Talat AYDIN ve Salih EĞİNLİOĞLU, Strateji Geliştirme Başkanı Erol YANAR, Altyapı Yatırımları Genel Müdürü Dr. Yalçın EYİGÜN, TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel Müdürü Kamuran YAZICI, Tapu ve Kadastro Genel Müdürü Mehmet Zeki ADLI, Harita Genel Müdürü Tuğgeneral Hurşit AĞIRCAN ile çeşitli kurum ve kuruluşların, özel sektörün ve sivil toplum kuruluşlarının üst düzey yetkilileri, akademisyenler ile karayolcular katıldılar. Büyük ilgi gösterilen Kongreye toplam 1094 kişi katılım sağladı.
Karayolları Genel Müdürü ve YTMK Yönetim Kurulu Başkanı Abdulkadir URALOĞLU, Kongre açılışında yaptığı konuşmasına, “ülkemizde karayolu ulaşımından sorumlu temel kuruluş olan Genel Müdürlüğümüz, kurulduğu 1950 yılından itibaren yolları çağdaş standartlara göre projelendirip, engebeli yol güzergâhlarında iki ucun birleşip ışığın kucaklaştığı tünellerin de yaygın olarak inşa edilmesinde önemli görevler üstlenmiştir.” diyerek başladı.
Karayollarında, çok şeritli ekspres yollar ve otoyol yapımının ağırlık kazandığı 1970-1990 yılları arasındaki dönemde, tünellerin de çift tüplü inşa edilmeye başlanmasının önemli bir dönüm noktasına işaret ettiğini belirten URALOĞLU ülkemizde tünelcilik çalışmalarındaki asıl atılımın ise 2003 yılında başlatılan bölünmüş yol hamlesiyle gerçekleştirildiğini söyledi. URALOĞLU, 6.101 km’lik bölünmüş yol ağının 27.123 km’ye ulaştırıldığını, son 16 yılda, 50 km olan tünel uzunluğunun da yüzde 874 artış göstererek 487 km’ye yükseltildiğini ve tünellerin yolların vazgeçilmez sanat yapıları haline geldiğini anlattı.
Hep daha iyisini yapma gayretiyle gelinen noktada, gerek projelendirme ve yapım tekniklerinin gelişmesi, gerekse edinilen tecrübeler neticesinde Anadolu’nun geçit vermez dağlarında günde yaklaşık 250 m karayolu tünelinin açıldığını belirten URALOĞLU, Türkiye’nin en uzun dünyanın da üçüncü en uzun çift tüplü tüneli olan Ovit Tüneli, otoyollar üzerindeki en uzun tünel olan Orhangazi Tüneli, Türkiye ve Avrupa'nın en geniş tüneli olan Çamlık Tüneli, İzmir-Manisa arasındaki ulaşımı 15 dakikaya indiren Sabuncubeli Tüneli, Karadeniz'i Doğu Anadolu Bölgesi üzerinden İran'a bağlayan Cankurtaran Tüneli, kış şartlarının etkisini ortadan kaldıran Ilgaz 15 Temmuz İstiklal Tünelleri başta olmak üzere pek çok tünel projesinin hayata geçirildiğinden bahsetti.
Genel Müdürlük olarak, yüksek standartlı ve güvenli yol ağının tesis edilmesini her zaman öncelikli amaç olarak benimsediklerini ifade eden URALOĞLU, coğrafi yapının uygun olmadığı durumlarda, güzergahın büyük bölümünün tünelli geçiş olarak projelendirildiği yol çalışmalarına imza attıklarını söyledi.
Önümüzdeki süreçte 14,5 km’lik uzunluğuyla tünelcilik literatürüne girecek ve Avrupa’nın en uzun, dünyanın ikinci en uzun tüneli olacak çift tüplü Zigana Tüneli başta olmak üzere pek çok tünel projesinde çalışmaların devam edeceğini anlatan URALOĞLU, 2023 yılına kadar yol ağımızda toplam 647 km uzunluğunda 470 adet tünelin trafiğe hizmet vermesini hedeflediklerini açıkladı.
Tünel projelendirme ve yapım teknikleri konusunda çıta atlatacak son gelişmeler, yenilikler ve uygulamalara ilişkin sahada yapılan çalışmaların vitrini olan kongre, fuar gibi etkinliklerle sektöre olan ilginin daha da artacağı bilinci ile, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri yakından izleyerek teknik birikimi değerlendiren, destekleyen Yollar Türk Milli Komitesi hakkında katılımcılara bilgi veren URALOĞLU, Komite’nin 2016 yılında da 1. Ulusal Tünelcilik ve Yer Altı Yapıları Kongresi’ni gerçekleştirdiğini belirtti.
Yararlı paylaşımlara ve fikir alışverişine imkan tanımak amacıyla ikincisinin düzenlediği bu Kongrede, sektörde kazanılan tecrübelerin masaya yatırılarak irdeleneceğine ve böylelikle çalışmaların daha da ileriye taşınacağına inandığını ifade eden URALOĞLU, 4 Aralık tarihinin Dünya Tünelcilik Günü olması sebebi ile “zor şartlar altında çalışarak hizmet veren tünelcilik sektöründe çalışan değerli meslektaşlarımızın Dünya Tünelcilik Gününü kutluyor, çalışmalarında başarılar diliyorum.” diyerek sözlerini tamamladı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Adil KARAİSMAİLOĞLU da yaptığı konuşmasında, bugün itibariyle ülkede teknolojinin tüm donanımlarına sahip 487 km uzunluğunda 378 tünelin bulunduğunu belirterek bunlardan bazılarının dünya nazarında ülkemizi gururlandırdığını söyledi. İstanbul Boğazında batırma tünel yöntemiyle yapılan Marmaray, yine İstanbul Boğazını deniz tabanının altından geçen 5,4 km uzunluğunda iki katlı tünelden oluşan Avrasya Tüneli, Ovit Tüneli, Yeni Zigana Tüneli, Mavi Tünel, Silvan Tüneli, Gerede Tüneli, Çamlık Tünelinin bunlardan bir kaçı olduğunu anlatan KARAİSMAİLOĞLU, İstanbul Boğazını bir kez daha geçecek olan Büyük İstanbul Tüneli’nin etüt-proje çalışmalarının tamamlandığını ve ihale hazırlığının sürdüğünü açıklayarak, tamamlandığında hem metro hem de karayolu açısından ulaşıma nefes aldıracak muazzam bir proje olduğunu ifade etti.
Tünellerden sadece karayolu ağlarının tesisinde faydalanılmadığına değinen KARAİSMAİLOĞLU demiryolu ağlarının tesisinde, büyük şehirlerde metro sistemlerinin oluşturulmasında, hatta enerji ve sulama alanında da tünellerden faydalanıldığını söyledi.
Proje aşamalarından yapım aşamalarına, tek kelimeyle tünel yapım işinde dünya ölçeğinde iddialı olduklarını belirten KARAİSMAİLOĞLU, Türkiye’nin yerli tünel açma makinesi üreten 8 ülkeden biri olduğunu, söz konusu makinelerin yerli olanaklarla ve Ar-Ge çalışmalarıyla imal edilmiş olmalarının da, çok büyük bir kazanım olduğunun altını çizdi.
Bu ve benzer kongrelerde ortaya konacak fikirlerin, teknolojik alt yapının daha da gelişmesine katkı sağlayacağı inancında olduğunu anlatan KARAİSMAİLOĞLU, ülkenin her yerinde imar ve inşa çalışmalarının devam ettiğinden bahisle Bakanlık olarak metro, yüksek hızlı tren ve karayolu tünellerini içeren büyük projelerinin olduğunu, ancak bunları gerçekleştirirken yurt dışını da ihmal etmemek gerektiğini, özellikle soydaşlarımızın bulunduğu Türki Cumhuriyetlerde yeni başlayan projelerin de takip edilmesi gerektiğini sözlerine ekledi.
Açılış Töreni sonrasında, sektörün önemli temsilcilerinden 22 firmanın katıldığı Serginin açılışını yapan protokol ve beraberindeki davetliler daha sonra stantları gezerek firma yetkililerinden bilgi aldılar.
Açılış Töreni’nden hemen sonra Uluslararası Tünelcilik ve Yer Altı Yapıları Birliği (ITA) yöneticisi Sn. Olivier VION ile Komitemiz Yönetim Kurulu Üyesi ve ITA Yürütme Kurulu Üyesi Sn. Hamdi AYDIN birer konuşma yaparak Uluslararası Tünelcilik ve Yer Altı Yapıları Birliği’nin çalışmaları ve Komitemizin ITA ile ilişkileri hakkında bilgi verdiler.
İki gün süren ve 6 oturumdan oluşan Kongrede, 6 davetli konuşmacı ve 20 bildiri sahibi tarafından sunumlar yapıldı.